Η τέχνη είναι ένας από τους κλάδους όπου έχει πραγματικά τεράστια οφέλη από τις τρισδιάστατες τεχνολογίες, τόσο από τη 3D σάρωση όσο και την 3D εκτύπωση καθώς οι δυνατότητες που παρέχουν σε εικαστικούς είναι πραγματικά ανεξάντλητες..! Aνάμεσα στα εκατοντάδες παραδείγματα από τα project που έχουμε εξυπηρετήσει στο 3DHUB, είτε με σάρωση έργων τέχνης, γλυπτών μικρών ή μεγάλων και αναπαραγωγή τους σε άλλη διάσταση, είτε με εκτύπωση από ψηφιακά αρχεία, γλυπτά, κοσμήματα και μεγάλες διακοσμητικές κατασκευές, ένα πρόσφατο γλυπτό έχει τεράστια αξία για εμάς καθώς ήταν από τις περιπτώσεις που ήμασταν παρόντες σε όλη την πορεία της διαδικασίας μιας και όλο το δημιουργικό κομμάτι της επεξεργασίας από τον γλύπτη έγινε στο χώρο μας. Τόσο αυτή η διαδικασία της “γέννησης” του γλυπτού, της εξέλιξής της και η διαδραστική σχέση με τον Γιώργο, μας χάρισαν αξέχαστες στιγμές.
To project της Δέησης ξεκίνησε με τη σάρωση του αρχικού μικρού γλυπτού στο εργαστήριό μας ώστε να το έχουμε σε ψηφιακή μορφή. Στη συνέχεια επιλέχθηκε το τελικό μέγεθος (~91cm ύψος) και το PETG σαν υλικό εκτύπωσης και το 3D μοντέλο κόπηκε σε περισσότερα κομμάτια για να γίνει παράλληλη εκτύπωση σε 6-7 εκτυπωτές ώστε να τελειώσει πολύ γρήγορα παρόλο το μέγεθός του (συνολικά πάνω από 800 ώρες εκτύπωσης!).
Στη συνέχεια έγινε συναρμολόγηση του τελικού μοντέλου, κόλλημα, πλήρης μοντελιστική μετεπεξεργασία με στοκάρισμα και τρίψιμο και το έργο τελείωσε από τον γλύπτη να ολοκληρώνει την ειδική βαφή με την πατίνα και την μερική επιλεκτική αποδόμηση της γεωμετρίας για να του αποδώσει την τελική του μορφή!
Χρησιμοποιήθηκαν MODIX 120X και RAISE3D PRO2 PLUS 3D Printers!
DEISIS
2020
Bronze with custom patinas
OR
PETG, epoxy clay, brass, acids, pigments
91 cm high x 90 cm long x 51 cm wide
Edition of 3 + 1 AP, each with variations in form and finish
Deisis started as a quick clay sketch of a live model. The pose had been set by someone else, and I found it fascinating – Did it convey prayer or despair or thanks? The undefined narrative allows each viewer a different projection of the self, for example: when displayed outdoors for my Mykonos solo show, some observers took related it to a hangover.
As to process, after the natural clay was fired, I took the piece home during the New York Covid-19 lockdown. I worked at my dining table with 2 part epoxy clay to transform the figure, tapping into imagination and memory. Although many of my figures are directly inspired by historical precedents, this one could be said to be indirectly inspired by some of the great French neoclassical works of the 19th century, for example, Aristide Mailliol’s La Nuit (1902; later cast including at the Metropolitan Mueseum of Art) or Hippolyte Flandrin’s “Nude Youth Sitting by the Sea” (1835, in the Louvre) itself influenced by his teacher Ingres’ Oedipus, a more direct neoclassical influence.
I have wanted to make a lifesize work for some times and wondered how to adapt my method of transformation to the typical process of enlarging from a maquette. Often the sculptors’s work is done with the maquette, and the piece goes to the foundry where it is enlarged – sometimes the sculptor gets a last change to adjust the form working etiher on the foundry plaster or directly on the wax before it goes into the lost wax process. In my case, because so much of what I do is based on transforming the form as I seek to understand my subject, I needed a more maleable material in the life size. In this case I chose PETG, which is a high performance thermoplastic. I had the maquette 3D printed in multiple parts, which were then assembled into a whole, and from there I started my process again. I bought a new set of power tools as my others were resting in my New York studio, and I started cutting and reforming, adding construction-type foam and eopxy clay to build volume. Then I added multiple layers of brass, actually ground metal suspended in acrylic medium, to form a thin shell – not as thick as cast bronze or brass but meaningful. Then once again I cut and reformed.
Although the piece shown is using the above contemporary materials, we are offering the same in traditional cast bronze with custom patinas. The cast bronze is heavier, more than twice as expensive, and probably more durable, judging from the pieces that have survived over 5,000 years from the Egyptians.